نگهداری از فرش دستباف

وقتی چای روی فرش می ریزد ….

 چای روی فرش دستباف مان ریخته چکار کنیم

 راهکار های اورژانسی برای محافظت از فرش دستباف و از بین بردن لک های چای از روی فرش دستباف

یکی از مهم ترین چالش ها در زمان خرید فرش دستباف توسط خریداران ، کثیف نشدن و یا اصطلاحا چرک تاب بودن فرش هست که مورد توجه قرار می گیرد اما هر چه هم فرش چرک تاب باشد و حتی زمان استفاده از رو فرشی هم استفاده کنیم باز هم ممکن هست چای یا هر مایع رنگ دارد دیگری روی فرش ما لکه ایجاد کند .

چای روی فرش

چای روی فرش

چای محبوب ایرانی ها

چای یکی از نوشیدنی های محبوب ما ایرانی هاست و از طرفی چون منشا رنگ چای گیاهی هست ماندگاری رنگ چای روی انواع منسوجات بسیار زیاد هست . پس باید همه ی ما راهکار های اورژانسی محافظت از فرش را در این مواقع بلد باشیم .

سریع ، فوری ، اورژانسی

اولین کار بعد از ریختن چای به روی فرش دستباف جمع کردن سریع لکه با قاشق هست که همون ثانیه های اول باید این کار انجام شود . هر چه زمان بیشتر چای روی فرش باقی بماند ، ماندگاری لکه روی فرش بیشتر می شود . تا جایی که می شود چایی را با قاشق از روی فرش جمع کنید .

حوله نم دار

با یک حوله نسبتا نم دار به صورت خیلی محکم و سریع به روی محل چایی بکشید طوری که باقی مونده چایی از روی فرش پاک شود . هر محکم تر این کار رو انجام بدید نتیجه ی بهتری خواهد داشت و لکه کم رنگ تر خواهد شد .

دقت داشته باشید از حوله نرم و نم دار استفاده کنید تا بافت فرش آسیب نبیند . این کار را تا زمانی ادامه دهید تا لکه کم رنگ و کم رنگ تر شود .

(در صورتی لکه خیلی پر رنگ شده بعد از این که با حوله لکه را تمیز کردید ، یک قاشق جوش شیرین به روی محل بریزید و  بعد از نیم ساعت پاک کنید. )

 بیشتر بخوانید : روش های نگهداری از ریشه های فرش دستباف

خشک کنید !

بعد از تمیز کردن با قاشق و حوله نرم دار برای جلوگیری از پوسیدگی و رنگ دادگی فرش ، محل رو با یک دستمال یا سشوار  به صورت کامل خشک کنید . این کار رطوبت باقی مانده در فرش که باعث پوسیدگی می شود را از بین می برد .

نکته خیلی مهم

یکی از روش های بسیار نادرست ، استفاده از ماست یا وایتکس ( سفید کننده ها ) برای از بین بردن لکه از روی فرش هست که بسیار مرسوم شده . این کار باعث پوسیدگی شدید و از بین رفتن رنگ اصلی فرش می شود .

توجه داشته باشید هرگز از ماست یا وایتکس و یا هر سفید کننده دیگر برای لکه برداری استفاده نکنید .

در آخر

اگر این مراحل را به طور کامل و دقیق انجام دادید اما نتیجه نداشت ، در هنگام ارسال فرش برای شست وشو به یکی قالی شویی مطمئن در خواست  لک برداری هم داشته باشید . در این زمینه می توانید از مشاوره با کارشناسان هایکارپت استفاده کنید .

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *