نگهداری از فرش دستباف

روش های نگهداری از ریشه های فرش دستباف

چطور از ریشه های فرش دستباف محافظت کنیم ؟

ریشه فرش چی هست ؟

ریشه های یک فرش دستباف که در دو سر یک فرش دیده می شود قسمتی از دار فرش هست. ( دار یا چله نخ هایی به صورت عمودی که فرش گره به گره بر روی اون بافته می شود )   یعنی تنها قسمت هایی  که ما از دار اولیه فرش که روی اون بافته شده می بینیم ، همین ریشه های فرش هست .

اهمیت ریشه های فرش

ریشه های یک فرش دستباف و سالم بودن اون ها تاثیر بسیار زیادی در قیمت و ارزش فرش دستباف دارد، یعنی اگر فرش دستبافی بعد از استفاده ، ریشه های سالم داشته باشه و مشکلی برایش پیش نیامده باشد ،  فرش سالم و مطلوبی  به حساب می آید. در عوض فرشی که ریشه های آن آسیب دیده ، پوسیده  ،  پاره شده  و یا تعویض شده ارزش به مراتب کم تری دارد .

 ریشه های یک فرش دستباف برخلاف نگاه اکثر مردم  نقش بسیار مهمی در قیمت گذاری و ارزش فرش دارد . متاسفانه  خیلی از مردم  ، بعداز آسیب دیدن و یا کثیف شدن ریشه ها ، فرش را به قالیشویی می سپارند تا ریشه ها را کوتاه و یا تعویض کنند  و ریشه جدید به فرش بدوزند  که متاسفانه  باعث کاهش شدید ارزش و قیمت فرش  می شود  .

 اگر بخواهیم ارزش یک فرش دستباف با ریشه های سالم و یک فرش دستباف با ریشه های تعویض شده مقایسه کنیم  در شرایط یکسان حداقل ۳۰ درصد از لحاظ قیمتی با هم تفاوت دارند . یعنی فرش با ریشه های تعویض نشده حتی به اندازه یک سانت ، بهتر از فرش اصطلاحا ریشه خورده است .

 

روش های نگهداری از ریشه ها

معمولاً ریشه های فرش به علت رنگ روشنی که دارند بیشتر در معرض کثیفی و آلودگی قرار می‌گیرند و شاید زودتر از متن فرش کثیفی و آلودگی را روی خودشون نشان دهند . اما چه کار کنیم ؟

 بهترین کار برای نگهداری از ریشه های فرش هایی که روی اون ها تردد زیادی هست ،  استفاده از نوارهای پارچه ای به طوری که ریشه های فرش به صورت کامل کاور شوند ، هست . ( این کار باید توسط رفوگر فرش دستباف انجام شود .)

یک اشتباه رایج !

اما اشتباه بزرگ خیلی از صاحبان فرش دستباف این هست که ریشه های فرش را یا با چسب های نواری پهن کاور می کنند و یا آنها را هر از چندی با شامپو فرش و یا مواد سفیدکننده می شورند . ترکیبات شیمیایی مواد سفید کننده و بعضی از شامپو فرش ها باعث کاهش شدید عمر ریشه های فرش دستباف خواهد شد و عامل پوسیدگی بسیار سریع ریشه های فرش خواهد بود پس برای تمیز ماندن ریشه های فرش دستبافتان از چسب پهن و برای تمیز کردن نیز از سفید کننده ها استفاده نکنید .

موارد اورژانسی  !

اگر قصد داشتید به صورت اضطرار ریشه های فرش را تمیز کنید ابتدا آن را با یک اسپری خیس کنید بعد از اون با دستمالی آغشته به مقدار بسیار کمی شامپو فرش به روی ریشه کشیده و دوباره ریشه  را با آب بشویید و بلافاصه بعد از شستن خیلی سریع با سشوار یا در معرض باد قرار دادن خشک کنید  . باقی ماندن رطوبت داخل ریشه های فرش باعث پوسیدگی ریشه ها خواهد شد .

جلوگیری از پوسیدگی ریشه ها : شست و شوی فرش دستباف

به طور معمول در شهرهای بزرگ مثل تهران خاک و آلودگی هوا طوری هست که فرش های دستباف پس از استفاده حداکثر 4 سال احتیاج به شستشو خواهند داشت و بهترین راه مبارزه با پوسیدگی فرش دستباف ، شستن فرشهای پر استفاده به صورت هر 3 یا 4 سال یکبار است .

نکات مهم 

نکته بسیار مهم در هنگام جاروبرقی کردن ریشه های فرش جارو زدن به صورت آرام بر روی فرش ها هست طوری که ریشه ها کشیده و کنده نشوند .

همچنین یکی از نقاطی که ریشه های فرش آسیب می بینند ، فرش هایی هستند که ریشه آنها در اتاق قرار دارند .  باز و بسته شدن درب و اصطکاک درب با ریشه های فرش دستباف باعث کنده شدن و از بین رفتن ریشه ها  می شود .

 یکی دیگه از نقاط  آسیب دیدن ریشه ها ،  کشیده شدن پایه های صندلی مبل یا کاناپه بر روی آنهاست که باعث پارگی و کنده شدن ریشه های فرش دستباف می شود .

ریشه فرش دستباف

ریشه فرش دستباف

جنس ریشه فرش دستباف

توجه داشته باشید ، فرش هایی با ریشه هایی از جنس ابریشم داوم بیشتری نسبت به جنس نخ یا کتان  دارند .  به طور کلی اگر بخواهید داوم ریشه های فرش را بر اساس طول عمر و دوام به ترتیب طبقه بندی کنیم : 1. ابریشم 2. پشم 3. کتان  هست  که ابریشم بیشترین دوام را دارد .

اگر زمانی خواستید فرشی بخرید حتماً به کیفیت ریشه‌های آن ها و سالم بودن آن ها توجه کنید .

اگر سوال و یا مشاوره ای در مورد فرش دستباف داشتید ، کارشناسان مجموعه ‌هایکارپت به صورت ۲۴ ساعته در خدمت شما هستند لینک مشاوره

تلاش ما این هست اطلاعات کامل و مفیدی در زمینه فرش دستباف ارایه کنیم .

هایکارپت به روزترین پلتفرم آنلاین فرش دستباف

بازگشت به لیست

یک نظر در “روش های نگهداری از ریشه های فرش دستباف

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *